Park de Kieviet & Kievietsduin
  • HOME
  • Nieuws
  • Park de Kieviet
    • Geschiedenis
    • Bestuur
    • Wilhelminaplein
    • Wijkpreventie
    • Links & Informatie
  • Commissies
    • Activiteiten
    • Duurzaamheid
    • Groen
    • Kunst
    • Verkeer
  • Agenda
  • Contact
    • Bestuur
    • Lidmaatschap
    • Wijkagent

Verkeer Meijendel

24/6/2021

 
Op 16 juni jl. hebben Frans Willem Hogewind en Saskia Kettler namens het bestuur van de bewonersvereniging samen met Katja Verschoor en Rick van Keulen als betrokken bewoners gesproken met een afvaardiging van Dunea. Onderwerp van het gesprek was de toenemende verkeersdrukte van de afgelopen jaren richting Meijendel. Wij hebben benoemd dat het aantal bezoekers voor Meijendel toeneemt, terwijl er maar één weg richting Meijendel gaat waarover auto’s, wielrenners, fietsende gezinnen, scooters (verboden in het gebied) paarden, wandelaars etc. hun weg moeten vinden.

Dunea heeft in diverse media haar plannen aangekondigd over ‘het Hart van Meijendel’. De bedoeling is dat het gebied rond de boerderij een facelift krijgt en anders wordt ingericht. Onderdeel daarvan is het weghalen van het waterwerk, het plaatsen van een nieuw waterspel bij de speelruimte, verplaatsen van de speeltuin en het vervangen van de speelobjecten door natuurspeeltuin meubilair. Dit naast de reeds recent gereedgekomen Duincampus. Ook werkt Dunea binnen Nationaal Park Hollandse Duinen samen met partners aan diverse initiatieven om de natuur in het hele park te versterken en de recreatiedruk beter te spreiden. De groeiende druk op het duingebied door toename van recreanten was één van de redenen voor Dunea om destijds het initiatief te nemen voor Nationaal Park Hollandse Duin.

Dunea heeft aangegeven dat de toenemende verkeersdrukte in onze wijk geen onderdeel is van de projecten (Hart van Meijendel en Nationaal Park Hollands Duinen). Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde. Wel wil Dunea mensen motiveren om op P1 te parkeren bij het Kievietsduin en de parkeerplaatsen P2 en P3 met name voor elektrische auto’s en voor mensen die minder mobiel zijn te reserveren. Ook komen er meer fietsenstallingen in de omgeving van de boerderij. De bedoeling is dat fietsen en fietsers bij de Brink worden geweerd, door ruimere fietsenstallingen te bieden. Een betere bewegwijzering en aanpassing van het fietspadennetwerk maakt géén onderdeel uit van de scope. 

Dunea zal als eerste de toegangspoort naar het Hart van Meijendel binnen het Nationaal Park Hollandse Duinen opfrissen. Ook de andere al bestaande toegangspoorten zullen een opknapbeurt ondergaan. Bestaande toegangspoorten zullen nadrukkelijker worden bekend gemaakt, zodat de spreiding van bezoekers in het gebied beter kan worden geregeld. Dunea benadrukt dat het gebied Nationaal Park Hollandse Duinen groter is dan alleen de duinen. De bedoeling is dat bezoekers breder gaan recreëren dan alleen in de duinen. Dat is nodig in verband met natuurbehoud. Dunea geeft aan dat de gemeentelijke en provinciale woningbouwplannen ervoor zorgen dat er meer bewoners zullen komen rond het gebied en dat daarom spreiding en vergroting van areaal met betrekking tot recreatie nodig is.

Vanuit de bewonersvereniging is in het gesprek benoemd dat Wassenaar de enige plaats is waar het parkeren gratis is om Meijendel te kunnen bezoeken. Dit terwijl er bij de andere toegangspoorten sprake is van betaald parkeren. Daarnaast is er in het gedeelte van Wassenaar ook het Monkey Bos,de pannenkoekenboerderij, de waterspeelplaats, de duincampus en diverse wandel en gps routes. Dit heeft een aanzuigende werking en zorgt voor een meer en meer toenemende stroom van zeer uiteenlopende recreanten. Dunea en de gemeente Wassenaar hebben - zoals ze zelf benoemen - verkennende gesprekken gevoerd over de verkeersdruk in onze wijk. Dunea zegt samen met de gemeente Wassenaar op zoek te gaan naar oplossingen om het verkeer beter te reguleren of af te stemmen op dat wat past bij de toegangsweg. Dunea geeft uitdrukkelijk aan dat het niet haar doel is minder bezoekers te trekken en dat zij ook geen voorstander is van impopulaire maatregelen. Het is overigens ook geen doel van Dunea om meer bezoekers te trekken naar Meijendel. Wij zijn van mening dat wanneer je iets verfraaid of een upgrade geeft, dit een nadelig en niet te vermijden effect is. 

Vanuit de bewonersvereniging is aangegeven dat het voor ons teleurstellend is dat het reguleren van het verkeer niet is meegenomen in de plannen voor Hart van Meijendel. Wij geven aan dat Dunea zich ook kan laten inspireren door oplossingen bij andere Nationale Parken, zoals bij de Hoge Veluwe. Hier parkeren auto’s buiten het gebied. Ook bestaat er bij de andere Nationale Parken vrijwel geen parkeergelegenheid in het gebied zelf, terwijl je in Meijendel midden in het hart van het natuurgebied kan parkeren.

Afgesproken is dat de bewonersvereniging maandelijks contact houdt met Dunea. Ook wordt voorgesteld om samen met de gemeente Wassenaar en met Dunea een afspraak te maken om oplossingen voor verkeer te bespreken. Dunea zegt toe aan de bewonersvereniging een signaal te geven wanneer de vergunningen voor het project “Hart van Meijendel toekomstbestendig” worden ingediend. Dit wordt binnen nu en enkele weken verwacht. Wij hebben aangegeven het moment van indienen, vanwege de vakantieperiode, ongelukkig te vinden. 
​
Wij zijn blij dat Dunea de moeite neemt om het gesprek met ons te voeren en de plannen uitgebreid toe te lichten. Hopelijk leiden deze gesprekken tot een juist evenwicht tussen dat wat Meijendel te bieden heeft en de belasting op de aangrenzende gebieden, waaronder onze wijk. 


Comments are closed.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • HOME
  • Nieuws
  • Park de Kieviet
    • Geschiedenis
    • Bestuur
    • Wilhelminaplein
    • Wijkpreventie
    • Links & Informatie
  • Commissies
    • Activiteiten
    • Duurzaamheid
    • Groen
    • Kunst
    • Verkeer
  • Agenda
  • Contact
    • Bestuur
    • Lidmaatschap
    • Wijkagent