Op 22 november 2021 gaat de gemeente de Meijendelseweg opnieuw asfalteren. De bewoners krijgen hier nog een informatiebrief over. Uit de snelheidsmetingen die de afgelopen jaren zijn gedaan blijkt dat de snelheid te hoog is voor een 30 km/h zone. De V85 (dit is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet overschreden wordt) ligt namelijk rond de 50 km/h. In een 30 km/h zone zou deze niet hoger moeten zijn dan 30 km/h. Om de snelheid te verlagen willen we daarom gelijk zes asfaltdrempels aanleggen. Conform de richtlijnen van het CROW zijn dit 30 km/h drempels met een hoogte van 8 cm. De drempels liggen ongeveer om de 75 meter (afhankelijk van de situatie). Op bijgaande tekening zijn de locaties globaal aangegeven. Het verkeer in Wassenaar houdt de gemoederen al jaren bezig. Toenemende verkeersstromen vragen om oplossingen om de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid te waarborgen. Het werd dus tijd om het oude Verkeersplan uit 2016 op de schop te nemen. Gecommitteerd hebben de Vrienden deelgenomen aan een werkgroep -olv een Verkeersteam van gemeentewege ondersteund door het consultancy bureau Royal Haskoning ( RHK )- om mee te denken over oplossingsrichtingen. Decennialang al bepleiten de Vrienden onder meer het terugdringen van het sluipverkeer en we hadden de hoop dat iedereen dezelfde urgentie zou voelen en bereid zou zijn stappen in de goede richting te zetten. Inmiddels zijn we vele werkgroepsessies verder. We kijken achterom en speuren naar aangedragen verkeersoplossingen en concrete plannen. Maar wat blijkt? Een door RHK uitgevoerd verkeersonderzoek en daarop gepleegde analyses, zijn niet gebaseerd op actuele verkeerscijfers (kentekenregistratie), maar vanwege Corona op zgn. Floating Car Data ( FCD ) uit 2019. Deze methode gebruikt GPS data om verkeersstromen te identificeren en koppelt deze gegevens aan een Verkeersmodel. Het resultaat is dat het met het sluipverkeer in Wassenaar wel mee zou vallen. Velen twijfelen daarom aan de betrouwbaarheid van deze gegevens. Op 5 juli, werd in de Warenar door het Verkeersteam uit de doeken gedaan hoe de vlag er nu bij hangt. Op deze informatieve bijeenkomst voor de Wassenaarse burgers, passeerden opties de revue om doorgaand verkeer te ontmoedigen en de leefbaarheid in ons dorp te waarborgen. Meerdere opties kwamen ter tafel, variërend van “pak de fiets” tot “wachten tot de Rijnland Route geopend“ is. Vanuit de zaal kwamen kritische geluiden en de roep om concrete acties. De representanten van de werkgroep (Vrienden, Keer Verkeer, Ondernemers) ventileerden deels andersluidende opinies dan het Verkeersteam. Vooral De Vrienden pleitten voor een kentekenregistratieonderzoek op korte termijn, en voor een doseerinstallatie op de Katwijkse weg om het sluipverkeer te weren. Eén ding werd duidelijk deze avond: “ zoveel hoofden zoveel zinnen“. En de wethouder? Desgevraagd naar “waar we morgen al kunnen beginnen”, antwoordde ze dat nog meer vervolgonderzoek nodig is. Jammer, op de door De Vrienden genoemde terreinen kunnen we snel aan de slag, zijn wij van mening. De Vrienden: Waar een wil is, is een weg! Op 16 juni jl. hebben Frans Willem Hogewind en Saskia Kettler namens het bestuur van de bewonersvereniging samen met Katja Verschoor en Rick van Keulen als betrokken bewoners gesproken met een afvaardiging van Dunea. Onderwerp van het gesprek was de toenemende verkeersdrukte van de afgelopen jaren richting Meijendel. Wij hebben benoemd dat het aantal bezoekers voor Meijendel toeneemt, terwijl er maar één weg richting Meijendel gaat waarover auto’s, wielrenners, fietsende gezinnen, scooters (verboden in het gebied) paarden, wandelaars etc. hun weg moeten vinden. Dunea heeft in diverse media haar plannen aangekondigd over ‘het Hart van Meijendel’. De bedoeling is dat het gebied rond de boerderij een facelift krijgt en anders wordt ingericht. Onderdeel daarvan is het weghalen van het waterwerk, het plaatsen van een nieuw waterspel bij de speelruimte, verplaatsen van de speeltuin en het vervangen van de speelobjecten door natuurspeeltuin meubilair. Dit naast de reeds recent gereedgekomen Duincampus. Ook werkt Dunea binnen Nationaal Park Hollandse Duinen samen met partners aan diverse initiatieven om de natuur in het hele park te versterken en de recreatiedruk beter te spreiden. De groeiende druk op het duingebied door toename van recreanten was één van de redenen voor Dunea om destijds het initiatief te nemen voor Nationaal Park Hollandse Duin. Dunea heeft aangegeven dat de toenemende verkeersdrukte in onze wijk geen onderdeel is van de projecten (Hart van Meijendel en Nationaal Park Hollands Duinen). Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde. Wel wil Dunea mensen motiveren om op P1 te parkeren bij het Kievietsduin en de parkeerplaatsen P2 en P3 met name voor elektrische auto’s en voor mensen die minder mobiel zijn te reserveren. Ook komen er meer fietsenstallingen in de omgeving van de boerderij. De bedoeling is dat fietsen en fietsers bij de Brink worden geweerd, door ruimere fietsenstallingen te bieden. Een betere bewegwijzering en aanpassing van het fietspadennetwerk maakt géén onderdeel uit van de scope. Dunea zal als eerste de toegangspoort naar het Hart van Meijendel binnen het Nationaal Park Hollandse Duinen opfrissen. Ook de andere al bestaande toegangspoorten zullen een opknapbeurt ondergaan. Bestaande toegangspoorten zullen nadrukkelijker worden bekend gemaakt, zodat de spreiding van bezoekers in het gebied beter kan worden geregeld. Dunea benadrukt dat het gebied Nationaal Park Hollandse Duinen groter is dan alleen de duinen. De bedoeling is dat bezoekers breder gaan recreëren dan alleen in de duinen. Dat is nodig in verband met natuurbehoud. Dunea geeft aan dat de gemeentelijke en provinciale woningbouwplannen ervoor zorgen dat er meer bewoners zullen komen rond het gebied en dat daarom spreiding en vergroting van areaal met betrekking tot recreatie nodig is. Vanuit de bewonersvereniging is in het gesprek benoemd dat Wassenaar de enige plaats is waar het parkeren gratis is om Meijendel te kunnen bezoeken. Dit terwijl er bij de andere toegangspoorten sprake is van betaald parkeren. Daarnaast is er in het gedeelte van Wassenaar ook het Monkey Bos,de pannenkoekenboerderij, de waterspeelplaats, de duincampus en diverse wandel en gps routes. Dit heeft een aanzuigende werking en zorgt voor een meer en meer toenemende stroom van zeer uiteenlopende recreanten. Dunea en de gemeente Wassenaar hebben - zoals ze zelf benoemen - verkennende gesprekken gevoerd over de verkeersdruk in onze wijk. Dunea zegt samen met de gemeente Wassenaar op zoek te gaan naar oplossingen om het verkeer beter te reguleren of af te stemmen op dat wat past bij de toegangsweg. Dunea geeft uitdrukkelijk aan dat het niet haar doel is minder bezoekers te trekken en dat zij ook geen voorstander is van impopulaire maatregelen. Het is overigens ook geen doel van Dunea om meer bezoekers te trekken naar Meijendel. Wij zijn van mening dat wanneer je iets verfraaid of een upgrade geeft, dit een nadelig en niet te vermijden effect is. Vanuit de bewonersvereniging is aangegeven dat het voor ons teleurstellend is dat het reguleren van het verkeer niet is meegenomen in de plannen voor Hart van Meijendel. Wij geven aan dat Dunea zich ook kan laten inspireren door oplossingen bij andere Nationale Parken, zoals bij de Hoge Veluwe. Hier parkeren auto’s buiten het gebied. Ook bestaat er bij de andere Nationale Parken vrijwel geen parkeergelegenheid in het gebied zelf, terwijl je in Meijendel midden in het hart van het natuurgebied kan parkeren. Afgesproken is dat de bewonersvereniging maandelijks contact houdt met Dunea. Ook wordt voorgesteld om samen met de gemeente Wassenaar en met Dunea een afspraak te maken om oplossingen voor verkeer te bespreken. Dunea zegt toe aan de bewonersvereniging een signaal te geven wanneer de vergunningen voor het project “Hart van Meijendel toekomstbestendig” worden ingediend. Dit wordt binnen nu en enkele weken verwacht. Wij hebben aangegeven het moment van indienen, vanwege de vakantieperiode, ongelukkig te vinden. Wij zijn blij dat Dunea de moeite neemt om het gesprek met ons te voeren en de plannen uitgebreid toe te lichten. Hopelijk leiden deze gesprekken tot een juist evenwicht tussen dat wat Meijendel te bieden heeft en de belasting op de aangrenzende gebieden, waaronder onze wijk. Op maandagavond 5 juli worden de resultaten van het verkeersonderzoek dat in opdracht van de gemeente is uitgevoerd, gepresenteerd. Met het onderzoek heeft de gemeente meer inzicht gekregen in de verkeerssituatie in Wassenaar en welke mogelijkheden er zijn om de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. De gemeente wil graag een terugkoppeling geven naar de inwoners van Wassenaar.
Doel verkeersonderzoek Het drukke (vracht)autoverkeer is een veel besproken onderwerp in de Wassenaarse samenleving en de meningen over oorzaken en oplossingen lopen hierover uiteen. Om tot gedegen en gedragen oplossingsrichtingen te komen, heeft adviesbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is bedoeld om de ervaren verkeersdrukte en de hoeveelheid doorgaand verkeer te objectiveren en meer in overeenstemming te brengen met de draagkracht van het Wassenaarse wegennet. ParticipatieHet verkeersonderzoek is tot stand gekomen na een uitgebreid participatietraject. Hiervoor is een werkgroep geformeerd waaraan namens de inwoners en ondernemers Keer Verkeer, Ondernemend Wassenaar, Vrienden van Wassenaar, Fietsersbond en de hulpdiensten hebben deelgenomen. Met een webinar en een online enquête zijn alle inwoners direct betrokken bij het onderzoek. Bijeenkomst 5 juli 2021De bijeenkomst vindt plaats op maandag 5 juli van 19.30 – 21.00 uur in de Theaterzaal van De Warenar. Tijdens deze bijeenkomst geeft Royal HaskoningDHV een toelichting op de resultaten van het verkeersonderzoek en is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan een panel met leden van de werkgroep. In verband met de coronamaatregelen zijn de zitplaatsen zo opgesteld dat 1.5 meter gewaarborgd is. Hierdoor hebben maximaal 70 mensen toegang tot de presentatie. Aanmelden kan via de mail: [email protected]. U kunt ook de livestream volgen. Hierbij bestaat geen mogelijkheid om vragen te stellen. De link wordt een dag voor de bijeenkomst gepubliceerd op de gemeentelijke website. Op donderdag 18 maart hebben Frans Willen Hogewind (voorzitter) en Saskia Kettler (portefeuille verkeer) op uitnodiging van de gemeente deelgenomen aan een gesprek over het verkeer naar Meijendel. Bij dit gesprek waren aanwezig: de burgermeester, de wethouder verkeer, 2 beleidsmedewerkers, wijk management en naast de afvaardigen van het bestuur ook 2 bewoners uit de wijk. We hebben een uur gesproken over de verkeersdrukte, de overlast die ervaren wordt en ook over oplossingen. De gemeente is al constructief bezig met het omleiden van het verkeer naar bijvoorbeeld de Wassenaarse slag als de drukte in het Meijndel te veel wordt. Daarnaast is de gemeente bezig met het inventariseren van verschillende oplossingsrichtingen. Vanuit het bestuur en de bewoners is uitgelegd dat de drukte niet alleen tijdens corona is maar dat het Meijendel de laatste jaren sowieso al meer bezoekers en dus meer verkeer in de wijk trekt. Benadrukt is dat iedereen vanuit de wijk het belangrijk vindt dat mensen kunnen blijven genieten van het mooie Meijendel. De uitkomst van het gesprek was dat we met deze groep contact blijven houden en gezamenlijk naar oplossingen gaan zoeken.
|
Verkeer
Contactpersoon Saskia Kettler |