Geplaatst 5 sep. 2015 03:43 door Edward Verschoor
[
5 sep. 2015 03:44 bijgewerkt
]
| Momenteel kunnen we de vloeren van de tentoonstellingszalen in Museum Voorlinden even niet betreden. Deze worden volgestort met anhydriet, een fijne en gladde betonsoort, dat de komende dagen moet drogen. Het is belangrijk dat dit materiaal vlak en egaal uithardt, omdat het de ondervloer vormt voor het parket waarmee straks de museumzalen bekleed worden. De gehele vloeropbouw is zo ontworpen dat deze extra zware belasting kan dragen. Zo kunnen wij straks de meest zware sculpturen en installaties tentoonstellen. |
Op de foto ziet u hoe de vloeibare substantie met een dikke slang op de vloer wordt gegoten. Er wordt 55 m3 anhydriet gebruikt voor de ondervloer met een dikte van 9 cm. Onder het beton liggen de blauwe slangen voor de vloerverwarming en -koeling, in totaal wel 14 kilometer door het hele museum! Deze worden op hun plaats gehouden door platen met zwarte plastic noppen. Daaronder bevindt zich weer een laag isolatiemateriaal. Dergelijke maatregelen dragen bij aan de duurzaamheid van Museum Voorlinden. |
|
| | Hiroyuki Masuyama, JMW Turner nr. 6 (2009) |
Masuyama & TurnerDe Japanse kunstenaar Hiroyuki Masuyama (1968) is gefascineerd door het werk van de Engelse schilder William Turner (1775-1851). Hij bestudeert Turner met name in diens pre-impressionistische omgang met licht. Voor de serie JMW Turner, burning houses of parliament maakte Masuyama honderden foto’s vanuit de plek waar Turner zich in de nacht van 16 oktober 1834 bevond. Die nacht ging het Londonse Parlementsgebouw in vlammen op. Turner maakte meerdere schetsen van de onheilsplek en verwerkte deze tot twee olieverf schilderijen. Masuyama’s hedendaagse interpretatie van de 19de-eeuwse schilderijen is net als door Turner opgebouwd uit meerdere beelden. Deze digitale fotocollages op een lichtbak zullen te zien zijn in de tentoonstelling Gevaar & Schoonheid - Turner en de traditie van het sublieme in De Fundatie in Zwolle, die 5 september opent. |
|
|
Stephan Marienfeld, Dislike (2014) |
Uitgelicht: MarienfeldIn beeldentuin Clingenbosch, aan een grote boom aan het einde van een lang pad, hangt sinds dit seizoen een nieuwe sculptuur van de Duitse kunstenaar Stephan Marienfeld (1966). Zijn werk, voornamelijk beeldhouwkunst, is een onderzoek naar de mogelijkheden in vormentaal en uit zich in verschillende materialen zoals brons, aluminium, beton, koper en edelstaal. Dislike is gemaakt van polyester. Het touw waarmee het beeld aan de boom is gebonden contrasteert met het gladde oppervlak. De kunstenaar onderzoekt hoe een vorm reageert wanneer deze wordt vastgebonden. Zou u het werk van Marienfeld in het echt willen bekijken? Reserveer dan een rondleiding in de beeldentuin. |
|
|
Yayoi Kusama, In the woods (1983) |
Kusama in LouisianaOp dit moment zijn twee kunstwerken van Yayoi Kusama (1929) uit de collectie van Museum Voorlinden op reis naar het Louisiana Museum in Denemarken. De kunstenaar krijgt daar een overzichtstentoonstelling waarin haar ruim 60-jarig kunstenaarschap centraal staat. Het kunstwerk In the woods betreft een houten box van 60 cm hoog bij 37 cm breed, waar als in een kijkdoos een fictieve wereld afspeelt. In het centrum zien we een ijsvogel vergezeld door een vlinder in een gouden gloed. De dieren worden omringd door de voor Kusama zo kenmerkende fallusachtige vormen, verbeeld als een verstrikkend nestje. De surrealistische wereld is typerend voor de eigenzinnige beeldtaal van Kusama, die haar angsten probeert te beheersen door middel van haar kunstwerken. Tot en met 24 januari 2016 is de tentoonstelling te bezichtigen in het Louisiana Museum in Humlebaek, even buiten Kopenhagen. |
|
|
| | Correspondentieadres Buurtweg 90 2244 AG Wassenaar Nederland 070 51 21 660 070 51 21 660 |
|
|
Je bent momenteel aangemeld voor de nieuwsbrief van Voorlinden. Via de volgende link kun je je gegevens wijzigen of jezelf afmelden voor de nieuwsbrief. |
|
| | |
|
|